PASCA DEBAT : APA PANDANGAN RAKYAT MALAYSIA?

Saudara/i rakyat Malaysia saya memohon komen yang sewajarnya dari DEBAT yang di adakan sebentar tadi di antara Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Menteri Penerangan Malaysia mengenai harga minyak.

Pengarang: Shamsul Iskandar

Ahli Parlimen Bukit Katil, Melaka Ketua Angkatan Muda KEADILAN (AMK), Parti KEADILAN Rakyat (PKR) Pengerusi KEADILAN Majlis Pimpinan Negeri Melaka Peguam, Yusof Rahmat & co, Ketua KeADILan Cabang Jasin, Melaka

141 thoughts on “PASCA DEBAT : APA PANDANGAN RAKYAT MALAYSIA?”

  1. Anwar spoke with facts. Shabery was more on personal attack! As simple as that. The conclusion is Anwar wins and reduce the price of fuel tomorrow….

  2. BN gagal sepenuhnya dan kesal dengan wujudnya Menteri yang tak pakai otak.. pakai mulut saja. Orang dah kata jangan sibuk2 hal peribadi. dia guna jugak.. pas tu jawapan diberikan pulak bangang..

    Tahniah DSAI. 120% berketepatan pada tajuk.

  3. DSAI tak elaborate detail. MAy be sebab masa yg terlalu singkat. By the way, SYABAS to DSAI. BN dah pusing kepala sekarang. Shabery tak pro, dok attack peribadi DSAI je..

  4. DSAI : Debat dengan fakta dan informasi yang kukuh.
    Sha-biri-biri : Debat dengan ulasan sejarah and fitnah yang tiada sokongan kukuh.
    KEPUTUSAN : DSAI Menang BESAR.

    Sha- biri-biri – kena lebihkan pengetahuan dalam peralihan dunia semasa.
    Menteri “Penerangan” …… Dia sendiri tak faham macamana nak “terangkan”. Sedih….sedih… Saudara-saudari, rakyat Malaysia kalian berdoalah kita ramai-ramai semoga yang maha berkuasa selamatkan kita dari kerajaan UMNO/BN.

  5. After watching the debate just now,I strongly think Malaysians could differentiate things – facts and hearsay. This kind of program should be continued in the future since I think it would really be to the benefit of the country as a whole.

  6. debat yang sangat menarik. menteri penerangan tidak menjawab soalan yang diberikan oleh panel mengenai penggunaan keuntungan kerajaan hasil kenaikkan harga minyak dan menyerang datuk seri anwar secara peribadi.beliau juga tertanya mengenai mengapa anwar ingin menurunkan harga sebanyak 50 sen kenapa bukan rm 1.92. beliau tidak faham dengan statement “langkah awal” yang diperkatakan oleh datuk seri anuar. manakala datuk anwar berdebat secara profesional, tiada sebarang hujah secara peribadi hujah2 yang hebat dan menjawab kesemua soalan yang diajukan. saya di pihak neutral merasakan datuk seri anuar ada pemenang bagi debat kali ini. harap program2 seperti ini kerap diadakan

  7. DSAI was very articulate, well knowledgable and knows what he is discussing, unlike Shabery who wants to attack personel character as BN is well versed in such matters.

  8. SC kept on talking abt historical things, to be specific, personal attack to AI…. but AI presented on facts and figures, which malaysians are waiting for all this while.. congrats to AI, our aspiring leader.. no way BN ministers can debate as gud as AI

  9. mm..
    debat yang menarik….
    disertai dengan beberapa soalan dan jawapan yang tidak logik oleh Abe Shabery..
    namun Anwar Ibrahim telah membuktikan krediblitinya..
    sila layari laman web ini untuk mengundi….
    “SALAM REFORMASI, MAKKAL SHAKTHI”

  10. DSAI was really focus in this debate…….not like sabery..nak hentam secara peribadi….for me DSAI has won…absolutely….really looking forward to c Pak Lah berdebat dgn DSAI….ada berani ka???

  11. Sha biri-biri tidak ada buat kerjarumah secara menyeluruh, hanya tahu cari jalan pintas untuk menjawab. Jawapannya kepada AI bukannya jawapan langsung, dia tidak guna otaknya, mungkin dia tiada kelayakan langsung…Malu betul..hanya tahu menyerang hal peribadi…OUT OF POINT (Point of Order yang Pandikar Amin selalu katakan).

    Nampak Sha biri-biri punya mulut pun sudah mahu meluat (puke) semuanya air liur di tepi mulut…Arrggg..teringat pun mahu meluat muntah………apa image Menteri serperti ini??? Bung Mokhtar pun satu image teruk beruk BN..Sha biri-biri pulak penuh air liur…….

    BN you hv choose your easy way towards your job and don’t blame us to reject you 100% this time!

    Congratulation to Datuk Seri Anwar, your facts and compassion have not only touched your rakyat but also gain us trust!!! GOOD JOB, WELL DONE & KEEP UP!!

  12. Leadership DSAI terlalu terserlah………beliau faham maksud DEBAT dan TAJUK DEBAT itu sendiri. Beliau faham di gelanggang apa yang sedang beliau bermain….

    Manakala Shabery……alahai sedih…riuh menyalak tanpa rujukan dan fakta yang jelas….tersangkut seketika takda idea…..serang peribadi….tak faham gelanggang……macamana dia ni boleh jadi menteri…..takda class langsung! Harap gaya je…..tapi kosong…..

    Wakil Shabery pulak………pangkat je Tan Sri (Naib Canselor lagi)……cetek betul knowledge…..bagi malu je……

    Pengerusi majlis……..Datuk Johan……tenang menjalankan majlis cuma dikesalkan sepatutnya mesti menegur Shabery ketika dia menyerang peribadi DSAI….

    Keseluruhan: DSAI Menang!

  13. Anwar is the winner!!!
    SC bercakap macam di hafal hafal dan untuk mengisi ruang masa yang diperuntukkan untuknya adalah serangan peribadi dan telling the grandmother story which not applicable in this new mellinium.

    Syabas juga kepada SC kerana berani diperalatkan oleh PM&DPM yang samaselaki takut berdepan dengan Anwar.

  14. Annnnwar penuh fakta,sekarang rakyat yakin minyak boleh diturunkan,apa pandangan peminpin UMNO sekarang,Shahir Samat lagi teruk orang suruh komen debat dia kata awat anuar tak sebut pasai penurunan deisel plak,apa la bangang dia ni,awat la orang2 begini boleh jadi menteri kereta dia pakai deisel kot,la depa ni petrol boleh turun apa salah deisel pulak,bodoooooooonya menteri ni,eh pelik dan ajaib,paklah mesti peka tentang masaalah rakyat 3@4 bulan lagi kalau masih gini mampuih ekonomi malaysia

  15. Debat yg menarik,semestinya n conform ANWAR menang 100%,sabery balik rumah la… banyak kn membaca lagi tau..anwar layak utk menjadi PM baru rakyat Malaysia.. bersama lah kita tegak keadilan..Semoga Allah SWT makbulkan permintaan kita semua..Amin…

  16. seorang ahli politik berpengetahuan ekonomi dan seorang lagi ahli politik berpengetahuan memfitnah dan mengaibkan orang. Keputusan DSAI menang KO. Kalau masa panjang lagi TKO. Walaubagaimanapun syabas bagi Shaberry kerana lebih berani dari 2 orang bosnya.

  17. shabree adalah wakil bagi pihak kerajaan yang memerintah negara kita sekarang(BN-of course)..dan kita sebagai rakyat telah dapat menyaksikan betapa PINTAR(????) nya kerajaan kita sekarang….hahahahahahaaaaa….SYABAS DSAI!!!!!!!….

  18. haahaahaa…
    mengarut la si shabery cheek tu..
    kaki pembelit no satu…
    kalo tak berape nak paham pasal minyak..
    tak yah la debat…
    bebuih2 mulut nak cite pasal minyak…
    ape2 pon anwar sudah buat yang terbaik untuk rakyat…
    syabas DSAI…
    kami akan tetap sokong anda..

  19. Semasa orang tanya mana perginya wang yang sepatutnya digunakan ke atas memperbaiki sector pengangkutan awam, berry tu buat TAK DENGAR, TAK ENDAH, TAK TAHU, apa ni? BN ni buat apa? Menteri Penerangan konon, lebih baik jadi Menteri Penafian. :D

  20. Encik Shamsul (Ketua AMK.., just dont emulate your predecessor ok),

    Despite what all of us can see from the debate, for me it was and to name a few, not about realising 50 sen reduction of oil price, not about professing world oil crises, not about inflationary rate versus drastic increase of oil price, not about billegerent character assasination and definitely not about the feelgood outcome (whichever party one is supporting).

    For me the most important point raised that truly struck to the chord was the mismanagement of Petronas by the people at the helm. The problem has never been with Petronas. It’s the people that was mandated and entrusted with power to be able to decide what’s best for minnions like you and me. Petronas is one of, if not the only, entity that can spur Malaysia and with that Malaysians to greater heights in the Future. Waste in abundance, corruption rampant. God knows what else.. We are in sorry state guys..just admit it.

    For as long as Umnoputras rule, we’ll never see that Future….

  21. Saya ingin menyentuh tentang fakta bodoh yang di kemukakan oleh Shabery mengenai harga minyak rendah tapi inflasi tinggi di negara Arab Saudi, Qatar dan UAE. Satu isu yang boleh dianggap diketengahkan oleh seorang pemimpin yang ketandusan ilham dan ilmu.

    Bayangkan berapa ramai warga Malaysia dan juga warga negara-negara jiran Malaysia yang berhijrah ke negara-negara Arab yang disebut diatas. Di Arab Saudi sahaja, mengikut rekod yang tidak rasmi ada seramai 1500 warga Malaysia yang berhijrah dan berkerja di sini sudah bertahun-tahun. Disebabkan apa dan mengapa? Dan mereka adalah di kalangan golongan profesional. Ini adalah disebabkan penerimaan pendapatan yang lumayan dengan kadar harga minyak yang cukup rendah. Disebabkan inilah, kerajaan BN menganjurkan baru-baru ini satu program bagi menarik minat warga Malaysia pulang berkhidmat ke tanah air yang dipimpin oleh bekas Ketua Puteri UMNO. Bukankan ini percanggahan pendapat di dalam UMNO amnya dan dalam BN khasnya. Tak ke banggang namanya tu!

    Cukup bodoh dan cetek sekali ulasan seorang Menteri Penerangan yang saya rasakan hanya layak untuk pulang ke Kuala Kemaman bagi menguruskan perniagaan keropok lekor.

    Kepada DSAI, ‘standing ovation’ saya berikan. Memang layak beliau mengenengahkan segala kepincangan kerajaan yang telah dilakukan selama ini yang mana ramai yang tidak mengetahui cerita yang sebenar.

    Salam Reformasi saya ucapkan kepada DSAI dengan harapan cekalkan semangat juang dan tabah menghadapi segala fitnah serta sumpah seranah pihak yang tak bertanggungjawab.

    Wassalam dari Jeddah, Arab Saudi.

  22. anak aku kata anuar tenang dan best…tu anak aku yangtak kenal politik. aanak aku kata sabri tak best…tak jaga kbersehan mulut..dia kata nak muntah…itu anak aku yg kata..belum lagi emak dan bapak aku yang kata…

    atok aku kata ” sabri lebih bagus jual ‘tempe”

  23. DSAI was fantastic. I am convinced you will lead Malaysia will. I hope and pray that you become our Prime Minister. My whole family was cheering for you. Thank you for being so humble and not like the BN bullies. I know to silence you they will use your old DNA they collected when the knock you out cold the first time they prisioned you. May god bless our beloved Leader. God luck.

  24. Pada malam ini, saya telah menonton debat di antara DSAI dengan Dato’ Ahmad Shabery Chek. Seperti yang diduga DSAI telah memberi hujah yang boleh diterima. Sebabnya ialah satu sahaja. Saya berminda oposisi sejak dahulu sehingga kini. Kalau saya seperti wakil Ahmad Shabery pula (seperti Nodin Kardilah), saya mesti mengatakan bahawa DSAI telah kalah. Begitu juga dengan penyokong-penyokong Dato’ Ahmad Shabery Chek yang seronok sangat harga minyak naik.

    Ahmad Shabery walaupun pernah menjadi Ketua Penerangan S46, tetapi beliau tidak pernah berubah. Jiwa UMNOnya tetap UMNO seperti cercaannya kepada DSAI yang menurutnya tidak pernah berubah mengambil kesempatan kepada keperitan hidup rakyat. Bagi saya biarlah mengambil kesempatan daripada hidup rakyat yang miskin daripada mengambil kesempatan dengan jawatan yang ada untuk mengumpul kekayaan. Dalam kesengsaraan rakyat ini kalau elaun sahaja pun dah belasan ribu, apa yang mereka rasakan?

    UMNO tetap UMNO. Tetap dengan nostalgia mereka. Kalau menurut Ahmad Shabery, Petornas telah berjasa. Tun Razak telah berjasa. Tun Mahathir telah berjasa. UMNO dan kerajaan BN telah berjasa kerana membuat Petronas untung berbillion-billion. Apakah kerana jasa mereka itu kita wajib membiarkan mereka menaikkan harga minyak? Sama seperti UMNO yang telah lama berjasa. Apakah lama berjasa itu kita rela membiarkan mereka menjadi zalim dan menindas rakyat? Menipu rakyat?

    DSAI yang sering mengambil kesempatan di atas penderitaan rakyat nyata prihatin dengan msalah rakyat. Beliau sensitif dengan kemiskinan rakyat miskin. Saya bukanlah ingin menyanjung beliau sangat pun. Tetapi itulah yang saya nampak.

    Dato’ Ahmad Shabery juga mempertaruhkan jawatan beliau di dalam debat tersebut. Nampaknya beliau tidak faham di antara debat politik dengan debat sekolah. Debat sekolah memang la ada hakim yang memberikan markah. Dan di akhir pertandingan memang adalah majlis penyampaian hadiah. Johan peringkat daerah akan mewakili daerah ke peringkat negeri. Ini debat politik. Mana ada siapa menang dan siapa kalah. Yang bebal tetap dengan kebebalannya. Tetap menyokong kebatilan walaupun dia tahu itu batil. Biar sampai menjilat air liur berapa kali pun. Yang menang pun tidak tahu menang atau tidak. Minda budak sekolah Dato’ Ahmad Shabery memang memalukan.

  25. Saya merasa amat sedih kerana mempunyai ketua penerangan dan Menteri Penerangan yang bukan hanya tak tahu nak mempertahankan dasar kerajaan malah tidak mematuhi etika debat. Tumpuan bukan kepada tajuk debat tetapi asyik menyerang peribadi Anuar. Saya mencadangkan agar beliau berundur. Tak ada kredibiliti sebagai seorang Pak Menteri – Penyokong Barisan Nasional.

  26. syabas dsai , walaupun debat itu pendek anda telah berjaya hentam BN ,sepatutnya IPP tu dihapuskan terus dengan itu automatically harga minyak dan tarif elektric dapat diturunkan dengan kadar maximum,hujah shaberi sangat bodoh tak menepati tajuk dan cuba menyerang peribadi,menteri bangang si badawi ni macam kena sawan mulut asyik berbuih macam anjing , si sahril menteri pak pandir tu pun beri komen bodoh,pendek kata semua pak menteri BN ni BODOH SEMUA, ayuh semua rakyat malaysia JAHANAMKAN BABI NASIONAL BN !!! TAKBIR

  27. Bismilah Hir Rahman Nir Rahim
    Pendapat saya , Saudara DSAI tiada komen . Untuk Saudara Shabery serupa anak saya ikut stail ayahnya , siang malam dok aysik dok kutok orang je salah . Tak pernah beri pandangan positif selalu kondem orang je . Bila anak tanya soalan dan minta penjelasan , siayah ( saya lah ) beri alasan AKU BAGI DUIT ( SUBSIDI ) KAT KAU DA KIRA BAGUS TAU , KAU HARUS TERIMA KASIH DAN BER SYUKUR , LAIN KALI DUDUK DIAM DIAM , JANGAN NAK PANDAI PANDAI NASIHAT AYAH ATAU BAGI PANDANGAN KAT AYAH . Ayah dapat duit cara Halal ke Atau Haram ke , jangan sibuk . So duduk diam diam >Pendapat ayah berbangsa melayu keturunan UMNO

  28. Anwar = TRUE LEADER.

    Syabery- don’t go back on your words to RESIGN! You were pathetic and painful to watch!!

  29. DSAI kept his focus. Well our Minister, this guy thinks all Malaysians are fools. Never answered the question posed by Panel member regarding public transportation, his comparisons were not correct and he was evading facts and kept attacking DSAI throughout the debate.

    Information minister, konon??? Talking with no facts…. what a shame…

  30. Post Debate Comments !
    Clearly DSAI spoke with facts and did stick to the “issue” in discussion. The Minister of Information, at times did not answer the questions asked, he was more elaborating the reasons on price increase, but did NOT state the facts. And “attacks of personal nature” this was uncalled for and not relevant at all.

    If BN cannot state facts, and just rely on medicore reasons, then I will say, BN at least listen to the suggestions given by DSAI.

    DSAI certainly had some strong points. Like he said…THINK And Analyse, we may see the light at the end of tunnel on this issue.

  31. Sudah pasti DSAI menang. Sabree tidak berjaya meyakinkan rakyat apa yang di lakukan kerajaan itu adalah yang terbaik. Beliau banyak menyerang hal peribadi.
    Nampak sunggoh perbezaan beliau dg DSAI. Tetapi kita semua janganlah condemn beliau sangat, apa nak buat jika ALLAH tidak memberinya IQ seperti DSAI.
    Satu perkara lagi, Tan Sri Nordin Kardi telah membuktikan tahap manakah IQ beliau.

  32. Shaberi did what comes naturally to all BN members – attack the personal integrity of their opponent instead of focusing on the questions or real issues at hand. He didn’t actually answer the Qs did he? Nevertheless hats off to BN for allowing this debate to take place. This would never have happened 10 years ago. DSAI was articulate as always and whatever he said sure sounded credible and knowledgeable. He was the clear winner in my eyes.

  33. ANWAR THE BEST… cakap ikut FAKTA… manakala Shabery pula cakap lebih pada personal attack… DEBAT malam tadi … ANWAR MENANG.

  34. DSAI berdebat berdasarkan fakta dengan penuh keyakinan . Memang karisma DSAI sangat tinggi dibandingkan menteri penerangan yang nampak lemah dand tidak menjawab soalan. Lebih banyak mengungkit sejarah lama untuk serangan peribadi.
    150% DSAI menang . Menteri penerangan jatuh martabatnya di mata kami semua, seorang pemimpin lemah . Tambah hina di mata kami menteri penerangan berdebat sehingga air liur terkeluar dari mulut …. yakkssss…

  35. Hi ,
    whatever it is I will definately support DSAI cause the way he spoke and presented his facts were truly an effective antidote. Sabery Chik like other UMNO fellas could only retort to personal and intimidate attacks, how pathetic. The king maker DSAI has the citizens blessings today, tomorrow & forever.

  36. bila dah tak ada fakta, itu sebab mulut berbuih, anak saya yg bongsu sampai nak termuntah bila tengok sabri chek. DSAI very convincing, bravo.

  37. the feedback I got so far is that DSAI won hands down.

    He was focussed and he spoke with points, figures and facts. Shabery came to run down DSAI, he was more interested in personal attacks than how to help the rakyat from the increase in oil prices.

    And one more thing, Shabery, your frothing mouth is disgusting. Make sure you bring your hankey next time you speak………..seriously DISGUSTING !!!

    Does your mouth froth like that everytime you speak or was it only this time ?

  38. Thumbs up for DSAI, Shows Malaysians how to speak like Minister & future PM. BN assoles not deserve to rule this country. Yesterday night Sabaruddin talk rubbish more on personal attack, out of topic & without facts as what current ministers are doing. This country need reformation soon!!!!!!!!!
    If not all us here going to suffer the worst. Get lost BN.

  39. Congrats DSAI !! ….your debate full of facts and easy to understand. Shabery….u sound like stupid and not doing homework at all !!!! Why u must touched on personal issues ?? Are you totally lost world or not understand the ‘TOPIC’ of the nite ?? shame on u hahahahaha…..

  40. Saya merasakan bahawa Chiky man bukannya pendebat yang setaraf dengan DSAI. Fakta-fakta yang dikemukakan oleh Chiky man sudah berlambak disiarkan kat TV dan suratkhabar. Disebabkan oleh itu, tidak banyak yang boleh dihujah oleh beliau melainkan memusingkan fakta atau menyerang DSAI secara peribadi untuk mengisi masa yang tinggal.

    Bagi DSAI pula, beliau mampu menghubungkaitkan fakta-faktanya dalam bentuk kronologi, contohnya simtom-simtom kebocoran yang berlaku dalam Petronas dan kesannya kepada keperitan yang dialami oleh rakyat atau langkah-langkah berjimat yang mampu kerajaan lakukan bagi meringankan beban rakyat. Sebagai rakyat biasa, jarang kita berpeluang mendengar fakta-fakta sebegini jika tidak membaca berita dalam media alternatif.

    Dari segi perwatakan pendebat semalam, saya rasa DSAI lebih bersedia dan lebih relaks berbanding Chiky man. Beliau tidak berasa gusar walaupun tomahan berbentuk peribadi diserang bertubi-tubi mengaitkan beliau dengan gerakan 1974 dan usaha-usaha beliau semasa menjadi TPM.

    Sepatutnya, pendebat untuk pihak kerajaan BN semalam diwakili oleh Tun Mahathir kerana beliau mempunyai skil berdebat dan otak yang setaraf dengan DSAI. Yang lain-lain dalam BN sekarang setakat mampu bercerita omong-omong kosong tanpa fakta yang menyakinkan.

  41. Saya hanya mahu komen gelagat penyokong2 UPAHAN Menteri Penerangan- inilah contoh terbaik ‘Menang sorak Maruah tergadai.’

  42. SC was full of rubbish. he was supposed to be prepared with the topic given and should have done his research on it but i think he did do a lot research on Anwar instead. What a idiot i would have been debating live but did not make sense to anyone watching it. At least now we know how the goverment is being run?

  43. Debat yg bagus namun mgkin faktor masa menyebabkan byk lg fakta yg tidak dpt disampaikan, kedua-dua pendebat mempunyai kredibiliti masing2, mereka mengeluarkan fakta dan hujah yg relevan demi rakyat dan untuk masa depan negara. Amalan demokrasi seperti ini harus dicontohi, jauhila persengketaan dan sikap predujis terhadap bangsa demi kesejahteraan negara, kita harus bersyukur di mana bumi dipijak ketika ini.

  44. Time is too short for this kind of debate because we don’t see a complete answer given by both party.

    It was obvious that the main issue brought out by DSAI is on the efficieny of government policy and mechanism in utilising the huge fund generated by Petronas and no so much on whether to reduce or not the oil price. It was also DSAI mistake of not clearing the doubt in the opening speech on the above issue and the reason of propose 50 cent reduction if compare to the RM 1.72/litter price before the election.

    DSAI in his opening speech over spent time in addressing the objective of the debate and how to generate the fund to subsidy the 50 cent reduction in oil price.

    Datuk SC on the other hand spent too much time on personal attack and world oil/food crisis that have been well known by most of the people here. No one deny the fact just that we want to see how Goverment is able to help the people to overcome the crisis particularly the needed one. We all eagerly hope to hear from Datuk SC to speak on behalf of Govt in terms of how the huge fund is going to be utilised after the price increase but I guess most likely he hasn’t got any direction from the top yet.

    In fact, both party should have a post mortem discussion after the debate on how we should help to resolve the issue especially on the high inflation rate that could bring negative impact to the economy. We people only wish (although it sounds silly) both party could possibility form a task force in the interest of the people not in the interest of individual polictic interest.

  45. Hujah DSAI berdasarkan fakta dan analisis. Hujah Shabery lebih kepada sentimen serangan peribadi. Shabery abu2 . Well…tahniah DSAI!…Pehin Seri Dr Taib Mahmud, letak jawatan!! rakyat sarawak dah muak dgn pemerintahanmu!!

  46. congrat’s DSAI….u’re the best among the best…….esok DSC @ biri-biri boleh disembelih oleh ketuanya kerana tiada profesionalisme dan tidak menjawab beberapa soalan yang diasak oleh DSAI….Selamat dikorbankan dari menteri kabinet

  47. Datuk Sabery bercakap tanpa fakta yang sahih. Kami malu dengan kenyataan beliau yang tidak profesional. Letak jawatanlah dan sambung belajar di pondok adalah lebih baik.

  48. Isu Debat ini adalah bagi pihak Dato’ Seri Anwar Ibrahim buktikan antara formula berkesan atau langkah logik dari sudut ekonomi bagaimana boleh kurangkan harga minyak (tidak kira Petrol atau Diesel) dan Dato’ Sabrey sepatutnya kenalah sangkal idea2 tersebut dgn mempertahankan dasar2 Kerajaan BN yg. justify keputusan mereka menaikkan harga minyak spt sekarang ! Kalau setakat habaq seluruh dunia harga minyak naik semua org pun tahu ! Buat apa nak cerita sejarah2 peribadi yang lepas. Itu bukannua penyelesaian kpd dilemma & masalah Rakyat amnya. Bagaimana si Sabrey tu tahu “kita semua ni cukup makan” ? Tak tgk ke Rancangan Bersamamu yang sikit saja paparkan penderitaan Rakyat yg papa miskin di negara ini ? Be realistic la Sabrey nanti hampa semua akan disoal di Akhirat menyesal tak sudah.

  49. Sebagai Rakyat yang mengadili Debat berkenaan, sesungguhnya saya mengatakan bahawa syabas Dato’ Seri Anwar krn telah menyakinkan kami sekeluarga bhw sebenarnya ada cara unt kurangkan harga minyak di negara ini yang sekaligus akan memberi kesan bg penurunan harga2 brg keperluan yang lain di mana harga minyak di negara ini bg mentaliti org kebanyakan adalah menjadi batu pengukur bg penurunan harga brg2 yg lain di negara ini. So, Dato’ Sabrey sila kotakan janji unt letakkan Jawatan anda krn saya mengadili bhw anda telah tewas teruk. Pada hikmah sy, anda langsung tiada point @ ilmu2 Ekonomi yang mantap. Bab hentap org pasal peribadi yang lps anda memang teror (tak baik aib kan org pd tempat yg silap forum) !

  50. Biri biri,

    bos u maner ? hantar you utk disembilih

    Bos bos UMNO Pondan ke? Maner yang menghunus Keris tuh ?

  51. debat smlm membawa kita kepada erti kemenangan sebenar.sebelum ni aku sebagai rakyat rasa tertekan dgn ketidakadilan pentadbiran buta-tuli pemimpin UMNO .kepada DSAI syabas! anda sebenarnya dan sememang nya pemimpin rakyat yg dicari2. to shabery chik, tahniah kerana dapat menghancur hati rakyat m’sia dengan hujah yang sebegitu busuk.

  52. Si Shakery itu memang kotor. Tak jawab soalan pun. Hentam sahaja peribadi DSAI. Tetapi kena hentam pulak. Pasal IMF tak geti tok sah cakap. Berfitnah sja. Terkena pulak Shakery kata DSAI sokong IMF. IMF yg cadangkan subsidi minyak di kurangkan, BN terus sokong IMF dan naikan harga minyak serta merta dan membebankan rakyat. Skrang rakyat di sekat dan dikorbankan of BN. Macam mana ini boleh berlaku. Kerana rasuah….kerana incompetensi…kerana kecuaian???, apalagi kita dengar Petronas tu beruntung beratus ratus billion. Dan hanya 3 biilion sja yg perlukan utk minyak di turunkan. Jelas sekali BN yg nak tipu rakyat.

  53. acara begini perlu ditingkkan, masing masing berpeluang memberi pendapat yang bernas dan biar raayat menentukan mana pihak yang benar, ini mempengaruhi pengu ndi yang mana perlu memerintah dimasa akan datang

  54. Jelas sekali DSAI tiada masa yg cukup unt berhujah dgn lebih lanjut. Sedangkan si Sabrey tu berhenti cakap sblm loceng berbunyi. Lps tu pulak si Sabrey asik ulang2 kisah Tun Razak, demonstrasi, konsert dsb. (personal attack) byk kali ! Kononnya sblm Debat pihak Penganjur dah warning DSAI supaya jgn bercakap keluar dari Tajuk Debat. Pd pandangan sy, Debat ini pihak Kerajaan BN bersetuju & beria nak buat sebab nak ceritakan keburukan peribadi & PKR melalui saluran TV. Sy amati & dgr bhw ramai org2 kg. yg tak faham ttg formula bg mengurangkan harga minyak. Depa hanya mudah faham bila org hentam @ ceritakan pasal keburukan peribadi DSAI. Org2 Kg hanya tau & mau kan turun harga minyak & segala harga brg yang lain. Itu saja, cara bagaimana nak turunkan terletak di bahu Pemimpin2 & Pakar2 Ekonomi Negara !

  55. the debate was probably not meant to find out who’s the winner but to provide avenue for both sides to present their views…. but clearly, undeniably and convincingly DSAI emerged the winner. Presenting facts and figures the general public used to hear otherwise frm BN controlled medias.

    The debate also proved one thing…. all this while the bad mouthing, slandering, personal attacks etc originated frm UMNO/BN as proven live last night by the primary school grade debater the information minister…. We’ll see if the information minister will keep to his word to resign!!

    Well done DSAI…. you made them look like minnows!!!

  56. Oh ya ……lupa ini. CUCI LA MULUT…..Menteri Penerangan………peribadi dan image sendiri pun tak tau jaga…….. DSAI handsome betul.

    RGD
    Amber the volcano

  57. Anwar lebih menyerlah berbanding Dato’ Sabrey tapi rasanya…RAKYAT hanya sedap tengok mereka berdebat, lastly hanya ASAP. kedua belah pihak ada agenda. Rakyat mahu kesejahteraan dari siapapun!

  58. Dsai memang hebat. Dia berjaya membuat Sha beri tu meleleh airlior, macam budak budak yang baru nak belajar berjalan. Cakap macam orang hilang otak tak guna otak. Disuruh sebut A disebutnya Z. Agaknya semua menteri termasuk Perdana Menteri bodoi macam macam tu kot, tak fokus emetional macam perempuan macam ketua dia. Mat Bedoi (.. wi), tengok bila bercakap dahlah macam perempuan, kadang2 bila bercakap macam heroin filem tamil tergerak2 kepala dia. Johan tanya pada Dsai beri saja pendapat bernas kepada kerajaan, nah tengok apa balasan orang UMno.. pada dia dokm naya dia lagi ada. Semua orang menteri Umno.. Macam Sha beri bodoi….

  59. anwar cakap utk rakyat malaysia terutama org miskin, sabri cakap utk BN, tak guna ada debat tu sebab BN tak akan mengaku kalah walaupun jelas nampak anwar menang dlm debat smlm. sabri tak guna, selalu terpesong topik dan selalu dibenarkan terus cakap walaupun loceng telah bunyi.

  60. DSAI seharusnya dihadap oleh tokoh yang sepadan agar perdebatan lebih bermakna. Saya bukan penyokong DSAI, saya aktivis bebas. Saya bebas menyatakan yang hak. Ternyata dari segi kehebatan komunikasi/debat, DSAI memang lebih hebat. Saya harap DSAI kalau ditakdirkan berkuasa, kotakan kata kerana manusia dinilai dari kata-katanya.

  61. Sahabat2 sekalian cara tangani inflasi yang terbaik adalah dari tangan kita sendiri. Jangan terlalu mengharap usaha politikus. Saya sedang praktikkan:
    1. Gunakan mentol “save energy”. on bila penting saja. kurangkan penggunaan air-cond dalam rumah.
    2. Kurangkan penggunaan air-cond dlm kereta. pandu sekitar 80 km/j. kesannya? penggunaan minyak hampir sama sebelum kenaikan.
    3. Bercucuk tanam di halaman rumah.
    4. Bekal makanan kpd anak-anak ke sekolah. kurangkan duit poket mereka.
    5. Jika merokok, guna jenama yang lebih murah.
    KESANNYA: KAMI SEKELUARGA TIDAK MERASA KESAN KENAIKAN HARGA MINYAK & BARANG.

  62. Yg paling kelakar soalan yg dikemukan oleh Pegerusi Majlis kpd DSAI bhw “Perlukah DSAI unt memerintah @ jadi PM baru boleh nak turunkan harga minyak. Tak blh kah DSAI duduk mcm ni sahaja ?”

    Sy rasa ini bukan soalan sebenar drp Pengerusi Majlis tp ada tgn di belakang @ suara drp org lain!

    Of course, klu DSAI jd PM barulah segala polisi & dasar yang tak betul dpt diperbetulkan lebih efisien & senang. Semua perkara dlm dunia ni pun, klu kita tak de power, maka kita tak de power nak bersuara apatah lagi untuk mengubahnya secara berkesan ! Budak sekolah pun blh jawab soalan tu. Ini lps buat Debat ni pun, feedback drp. pemimpin2 BN pun dah tak setuju dgn idea DSAI. Klu dah tak setuju dia org tu ada ke idea2 & langkah2 bg menurunkan harga minyak (Shahril, minyak tu termasuklah Diesel). Till now nothing, only justify what’re doing to increase the oil price! 2 @ 3 thn yg lps klu isi RM20 dah full Kancil 660 cc tp awal thn ni isi RM40 baru full & yg terkini isi RM55 baru full.

  63. Mabruk Alaik Ya DSAI li’anna dpt memberi jawapan serta penerangan yang bernas kepada rakyat malaysia.Biar rakyat yang berpandukan pada kitab berita harian,kitab utusan malaysia dan yg sewaktu dengannya sedar dan faham tentang kenaikan harga minyak.biar terbuka sikit minda mereka yang totok.kesiaaaan shabery sampai berbuih2 mulut menjawab soalan anwar……ANWAR menang!!!!

  64. anak saya berumur 8 tahun darjah dua pun tahu siapa yang menag berdebat semalam..katanya Datu Anwar bercakap fakta dan berjuang untuk rakyat yang kepedihan..

    anak saya yang berilmu sekolah rendah ini pun komen kepada Shabery bahawanya hanya tahu cakap “OUT OF POINT!” cakap yang tak mengenai topik semalam dan berpusing-pusing cakap pasal orang luar negara dan orang kaya…dan tahu hanya cakap masa silam lampau 1974.. dan menikam hal peripadi Anwar “Halo sekarang 2008 lah” & “Shabery tidak tahu menjawab soalan-soalannyalah” anak saya berkata….” Apabila melihat mulutnya penuh dengan buih-buih air liur, anak saya terus meluat sampai muntah tak habis-habis ke tandas…apa jenis calon BN ini???
    AIYE!!!!!

    Begitulah pimpinan mu BN terimalah hakikatmu dan mengakuilah kelemahan pentabiran mu sekarang, terlalu banyak hujah-hujah kosong mu dan membazir-bazirkan wang rakyat..Budak-budak kecil pun tahu apa yang kamu buat, mencari alasan yang banyak-banyak dan tidak kepentingan rakyat…yang hanya kamu penting adalah kepentingan kuasa kewangan pentabiran mu dan membela croni-croni dan taukeh-taukeh besar!!!

    Cukuplah Zaman Dah Berubah! Keturunan Negara Dah Maju dan Bijaksana!! Tidak macam mu BN..Pentabiran Pak Dolah dan rakan sekutunya dah out dated dan kalah KO 100%. oleh kerana memilih jalan pintas dan tidak membuat apa yang dijanji dan memberi alasan yang banyak kerterlaluan…(Malas!!)

  65. Hey Shabery, mana la ada beras malaysia lebih murah dari thailand, abis yang orang duk seludup beras siam masuk malaysia tu apa, bodoh ke? sebab tu lah diesel org seludup pi siam, sebab sana mahal. itu pun tak boleh fikir, simple fact ju te. kalu nak debat buat homework dulu lah bangang. penyokong BN sama bangang tak ada otak, cuba pi kelantan, ramai org sana makan beras siam sebab apa? beras sana lebih murah dan berkualiti.

  66. malaysia sudah berusia 50 tahun di bawah pimpinan Umno & BN, apakah pencapaian yang boleh dibangakan ? nilai matawang semakin meyusut. Rakyat tak kisah siapa memeritah negara,asalkan dia menbawa kesejateraan dan kemewahan kepada rakyat.
    dalam pedebatan ini, boleh disimpulkan UMNO & BN memang tidak berkewibawaan Dan ‘incompetency”. Biarlah tukar pucuk pimpinan secepat munkin. Biar lah Pakatan rakyat naik pentas memimpin rakyat malaysia ke arah kekayaan tanpa mengira bangsa.

  67. DSAI very intellectual despite current pressure , cool and able to withstand personal attack from DASC. Good presentation. informative and benefit the rakyat. I should also congratulate DASC for his courage to face DSAI. Debate too short, I suggest another round of debate would be good to settle the fuel increase issue.

  68. tahniah DSAI..
    shabery banyak menyentuh sejarah dan personal DSAI yg lama serta tuduhan yg x disertakan dengan bukti..
    anwar menjawab mengikut apa yg disoal x seprti shabery…

    isu minyak harus didebatkan bukan isu anwar dan tun razak, anwar dizaman student dan anwar dizaman gemilang dan anwar dizaman kejatuhan..

    bangkitlah rakyat..

  69. Congrats DSAI. My whole family watched the live debate. We already expected that the whole show will be set up in a way that would make you look like a fool with some stupid questions being trown at you by the panels and huge UMNO supporters amongst the audience instructed to clap as loud as possible regardless of whether Shaberi makes a good point. But very obvious, he ran out of ideas and made irritating personal attacks against you. We could also see that you were less energetic and tired…presumably by the constant harassment by the police the last few days that obviously distrupted your preparation for the debate.

  70. AI done his job and created 150% confident level for Malaysian. At this moment, Malaysian realize that this oil prize can be reduze if the goverment wanted too but they (BN) will use any stupid reason to ignore public voices.
    Good job AI but sorry for Saberi…he din’t answer most of the question,I’m really sad about this.
    As Malaysia…..we looking for the best and AI capable to repalce PM hot seat.

  71. Absolutely winner for Anwar Ibrahim,

    tapi saya terkejut dengan kebebalan Sabery berhujah… sebab saya sering ikuti menteri ni berhujah semasa dalam S46 kira2 boleh tahan … tapi malam ni memang bukan malam beliau.. teruk beliau kena heret dengan Anwar Ibrahim.. tak fokus, hilang tajuk utama, tak jawab soalan, serang peribadi…

    Si Nordin kardi ni saya terkejut. Bukan kah dia penulis lagu “Anak Kecil main Api”… keintelekulan beliau terlalu rendah… tak sepatutnya beliau bertanya soalan IPP.. bukankah hampir RM6 billion (duit Petronas) yang dibayar oleh kerajaan Malaysia.. apakah ini tak da kaitan…. malangnya pelajar UUM dapat NC macam ni

  72. Saya dari Sabah dan PRU 12 lalu, pangkah BN, tapi sekarang amat menyesal dgn undian saya..Harga minyak naik tinggi, itu tak apa…tapi apakah jadahnya harga
    keperluan naik lebih tinggi drp minyak..Contoh :
    1. Maggie …dulu 2.50 sebungkus…sekarang…3.50 hingga 4.00 sebungkus
    2.Beras hancur 5%…dulu 18.50…Sekarang….33.00 se bungkus ( 10 kg )
    3. Beras AA…DULU 28.00…sikalang….44.00 sebungkus ( 10 kg )
    4. BERAS AAA…dulu…34.00…sekarang…62.00 ( 10 kg )
    5. Susu Nespray 700g…dulu 11.00…sekarang…17.00 sebungkus..
    6. Minyak tanah…dulu…1.50 seliter…sekarang…3.20 selitar..

    Kalau dilihat dari harga..inflasi Malaysia boleh naik..20% hingga 59%..dalam masa setahun ini..gaji cuma naik..paling tinggi 10%…Ini macam rakyat Malaysia boleh mati
    ooooo…macam mau balik zaman Jepun…makan ubi kayulah…

  73. sekalung Tahniah Buat datuk seri anwar.
    semasa menonton perdebatan malam tadi anak saya seumur 8 tahun tahu menilai dua orang yg sedang berbicara di kaca tv. diakatakn yg baju putih itu daddy sangat baik cara cakap dan pertuturanya pun lancar dan amat jelas, tapi yg satu itu baju hitam katanya cakap tak ada hala tuju berbuih -buih pulak mulutnya dengan air liur yg keluar tak pamdai nak lap katanya. So amat jelas sekali Datuk shaberi memang kalah teruk, jgn lawan orang mcm datuk seri dia dah ada pengalaman .tengok Dr mahathir pun takut dia sampai buang dia dari kabinet dgn cara yg menjijikan.selalunya orang yg nak buat baik tu itulah yg salah tapi yg memang terang buat kerja kotor itu lah pulak yg disanjung. Bravo datuk seri we in sarawak want u to be next PM kick out Datuk seri Taib Mahmud and his croni from sarawak kabinet . we want Our own people to lead our state from IBAN community.

  74. Anwar bercakap mengenai keprihatinan terhadap rakyat dan pandangan serta cadangannya yang bernas, sedangkan Shaberi hanya
    menikam beliau berkali-kali dan menyentuh soal peribadi Anwar. Itu adalah tidak professional apabila kita menyetuh soal peribadi begitu dalam majlis yang formal, malah disaksikan oleh sesetengah negara. Dari zahirnya, memang jelas sekali Anwar memang hebat dan beliau memang patut memang.

  75. Debat yg berat yg baik, tapi sayang DSC telah keluar dari topic yg sebenar dan lebih kepada serangan peribadi,DSAI telah berdebat dengan baik dan focus pada tajuk yg sebenar, dan fakta fakta yg baik dan padat, Pada semua anggota parliment BN, renungi dan fikir lah apa yg telah berlaku sekarang, saya harap debat ini akan d teruskan agar rakyat akan dapat menilai yg mana , thaniah DSAI , satu debat yg baik dari anda

  76. Kalau di Parlimen semua MP Pakatan Rakyat mahukan usul harga minyak diturunkan tp bodohnya semua MP BN yg blh tak setuju degn usul tersebut.

    Apatah lagi Debat mcm ni, sah2 BN tok2 ni still suka harga minyak naik. DSAI bg idea & pandangan cubalah praktikkan klu hampa semua dah tak de idea nak turunkan harganya !

    Jgn. lah asyik justify harga minyak seluruh dunia da naik, nak buat mcm ne ? Klu cam tu, org2 tak mengaji tinggi pun blh jadi wakil rakyat. Ikut saja, tak mau cari jln @ tindakan unt kurangkan harga minyak yg sekaligus akan kurangkan harga2 brg lain.

    Hikmah harga minyak naik, Petronas untuk beratus2 Bilion ! Tak blh kah ambik sikit dr keuntungan tersebut unt buat kontra tlg ringankan beban & masalah Rakyat khususnya harga minyak & harga brg2 yg lain.

    Franky speaking, my family & I quite worried to live in M’sia yg ekonominya tak menentu sampai bila & criminal berleluasa sana sini setiap minggu ada cerita rompakan & samun baik di rumah, kaki lima, premis perniagaan dsb. (cth di Perlis tak pernah rompak kedai emas dah baru je berlaku). Mana janji & implementasi Manifesto BN kononnya “Peace & Prosperity” ?

  77. pala korok mu biri-biri, belum debat lagi dah kata kalau i gagal mintak pak lah cari menteri penerangang lain.. belum debat lagi mengaku kalah .. amende mu.. tapi bila dah debat memang kalah pun doh guana sekarang hentam DSAI peribadi. Doh tak dok idea dah ke.. wat malu orang kemamang

  78. Cheeky guy lost = BN lost = So, BN get lost next GE!! DSAI is a clear winner. No doubt about it. He is so focused on the topic, not the cheeky guy –always hit below belt! In short, the government is clueless in handling the economy!

  79. asalamualaikum…

    syabas DSAI kerana telah menang besar dalam perdebatan pada malam tadi. seharusnye debat2 begini harus diteruskan lagi. saya berpendapat DSAI telah membuka minda rakyat m’sia am nyer pada penyokong barisan nasional yg begitu suke dan bersorak apabila harga minyak naik, shabery plak hanya menyerang soal2 peribadi anwar yg dilihat lagi penting dari mempertahankan dasar2 kerajaan. menjawab tanpa fakta2 yang kukuh dan mengulangi jawapan2 yang rakyat sendiri sudah jelak dan bosan, fakta2 yang rakyat sudah tahu dari hanya membaca surat khabar dan melihat dari kaca television yang kita ketahui di kuasai oleh barisan nasional… mungkin inilah situasi yang berlaku dalam negara kita, rakyat di perkotak katik kan dan beranggapan rakyat tidak tahu isu2 semasa, menjadi kan alasan bahawa harga minyak adalah harga global. dan kita terpakse mengikut harga pasaran tersebut, tetapi apa yg di hurai kan oleh DSAI adalah fakta yg tidak terdapat dalam mana2 surat khabar yg pro kerajaan.kita terfikir memang kita bole menurun kan harga minyak jika org yg memerintah negara pandai menjana ekonomi negara, mungkin pemimpin2 negara kita hanya pandai menambah harta keluarga sendiri, dan kroni2 nya sahaja, potongan sebanyak 10% dari elaun keraian di canang dalam akhbar2 dan media pro kerajaan tapi menganbil berbilion2 dari hasil petronas!! jangan hanya pandai cakap sahaja, wahai kambing biri!! anda cuba letak kan diri anda di tempat rakyat, anda di bebani oleh kenaikan harga minyak, makanan asasi seperti beras meningkat.kenaikan harga tol yg seperti kita ketahui tidak akan pernah turun. dah lah bayar tol tapi masalah jalan sesak tidak pernah dapat diatasi sehingga kini… saya sendiri dibebani dgn masalah ini, anda hanya pandai cakap saja tapi anda tak pernah rasa apa yg di alami oleh rakyat pada masa sekarang.. cukup kan ilmu di dada sebelum saudara sherby ingin berdebat.saya baru sahaja membaca sebuah akhbar yg pro kerajaan, saya sudah dapat mengagak apa yg ditulis dalam berita mengenai perdebatan pada mlm tadi.. seperti biase akhbar yg baru sahaja berwajah baru itu mengwawarkan bahawa DSAI yang telah tewas dan kekurangan fakta untuk membidas dasar2 kerajaan yg di beritahu dan di bentangkan oleh si kambing biri!! tatapi pada siapa yg melihat dan mendengar perdebatan malam tadi dapat menilai bahawa menteri penerangan hanya layak duduk menjadi pengacara majlis sahaja.. kita sebagai rakyat tidak akan percaya akan propaganda2 kerajaan yg ingin menutup “kejahatan” yg telah dilakukan oleh BARISAN NASIONAL!! takbir!! takbir!!

  80. Kesian, jangan tuduh sabery macam2. Sabery patut diberi pujian kerana berani berdebat. Dia bukan lawan anwar, dia siapa dalam UMNO? Orang menegah je? tapi dia berani. budaya ni patut dicontohi.. kerana dia akhirnya Anwar dapat masuk TV. Anwar berhutang budi dgn sabery.

    Tapi mana dia bos-bos sabery. Sombong atau bacul? Sekadar jadi pemerhati. Saya harap Sabery boleh naik pangkat. Satu lagi.. pada saya sabery still ok.. consider dia orang menengah dalam kabinet. Sabery very gentlemen. Saya teringin nak tengok bagaimana bodoh dann dangkalnya dia kalau dia yang jadi wakil BN malam tadi.

    Syabas Anwar dan Sabery. Suburkan DEBAT!!

  81. For me, the debate signify a victory over Pak Lah’s camp because he’s brave enough to actually let the debate to be aired on national tv. He’s mature politician and leader.
    This is will be an entirely different story all together if we are still under the reign of Tun M.

  82. Ops silap. Sebenarnya saya teringin nak tengok bagaimana bodoh dan dangkalnya kalau NAJIB atau PAK LAH yang jadi wakil BN malam tadi.

    Syabas Anwar dan Sabery. Suburkan DEBAT!!

    Comment:

  83. tahniah DSAI, debat dsai yg begitu profesional sampai sabrik cheek MELELEH AIR LIUR NYA..hidup keadilan..k amk tebrau

  84. What a shame for BN’s information minister. Talk without facts and just attacked DSAI history. Please tender your resignation letter. NOW!!!!

  85. Such a sheme to BN politician……org tanya lain..jawab lain….buta pada kebenaran dan hakikat…..masyaAllah….moga diberi hidayah dan petunjuk…
    shabeery tak cukup ilmu didada….tak pass ilmu economics and finance……even knowledge about international trade…..u tak layak langsung nak berbicara soal ini…u know “nothing” kecuali berkata benar pada yang salah……
    pergi balik ngaji lagi…..malu betul aku dgr dia berhujah….betul-betul peluru kosong
    rakyat bukan bodoh…ramai dah mengaji tinggi skrg ni….semua dpt melihat kebenaran ..hanya u dan rakan2 yang masih buta…..semoga dibuka kan pintu hati menerima kebenaran……Amin

  86. bergema di bumi malaysia, sabre tewas kepada DSAI… apa lah buat tergeliat usus perut aku bila pikir cara sabre bagi hujah..
    kalau seorang menteri cam ni.. kita rakyat rugi RM 10 bilion.. peh darapkan dengan 10 menteri.. 100 bilion kita rugi.. RAKYAT RUGI SIOTTTTTTT…
    meh dengar cadangan saya lak..
    1. tiada subsidi buat kereta kerajaan yang menteri pakai.. jimat 2 juta setahun,
    2. potong elauan keraian untuk menteri jimat 30 juta setahun.
    3. makan tan protokol di majlis rasmi anjuaran kerajaan bagi menteri..
    1 majlis =RM 2000 x 5 kali sehari x 365 hari = 3650000
    kemudian darapkan 10 orang menteri.. tu baru sepuluh orang menteri…?!!!
    dapat jimat 36.5 juta setahun.
    nanti saya bagi tau lagi…

  87. tahniah buat DSAI memang seorang yang berkaliber dalam memikirkan masa depan rakyat dan negara, sekarang rakyat tidak bodoh lagi jika BN terus dengan sikap ego yg tak mahu ambil peduli cadangan yang logik bagi manaikkan taraf rakyat amat lah rugi besar dan jangan menyesal jika tiada lagi kepercayaan rakyat pada BN.

  88. I thought it was brave of Cheek-y fella to take on DSAI. Anyway, DSAI was certainly way above him on both the issues and conduct of a debater. DSAI tried to focus on the issues and kept his emotions in check even when Cheek-y raised so many personal attacks instead of using the opportunity to explain the govt’s position. His non-explanation was certainly a major dissapointment as we have not heard a single concrete reason why the govt did what it did and what it was going to do to remedy the current situation. On another issue, he should really rehearse in front of the mirror becoz his saliva was frothing on both side of his mouth as he kept attacking DSAI and it was such a turn-off!!!

    I think DSAI was not in his best form last night, maybe he had too many things on his mind, or he was not excited to debate with a small ciku. Nevertheless he managed to make a small proposition on how he would reduce the cost of petrol. I would have liked to hear a complete economic blueprint from him, and if he can do that, I’m sure he will win over many middle-class urbanites. Even in half-form, he still made Cheek-y look like a novice that he is.. And being a politician, he certainly used the opportunity well to defend himself against the rumours about him!

    Wonder why half-past six cabinet sent in Cheek-y to be slaughtered. Maybe Cheek-y wanted to impress his boss…

    BTW, please make your fonts bigger, I can hardly read!!!

  89. think wisely,

    did u record the debate?
    the explanation already given why 50cents.
    if u record it pls go through the debate again and listen to each of anwar speech carefully and u will get the answer.
    if u can’t find it send me yr question and i’ll explain as what anwar explain in the debate which u miss it .. i think.. maybe u skip it or ignore.

  90. sy belajar hanya takat SPM je,tapi sy rasa iq sy lebih bagus dari shabry dalam memahami fakta2 yang telah di bentangkan olih DSAI.beliau xde otak ke kalau nk hujah bls kupaslah fakta yg di bangkitkn bukan melalut tak tentu pasal,sy rasa malu lah ada menteri yg begini i,tak berilmu langsung.Jelas lah corak pemerintahan sekarang anggap mereka yg memerintah,mereka bolih buat sukahati mereka.Inilah yang amat menyedihkan rakyat malaysia,daya pengurusan yg lemah rakyat yang jadi mangsa.Patutlah lah dlm dewan rakyat riuh rendah pak menteri tu semua suka mencaci dan mengaibkan orang lain.Ini lah malaysia hari ini.

  91. 1. Sebenarnya Datuk Shabery memiliki banyak fakta tetapi hairan beliau tak menyebutnya pada malam tersebut…saya rasa kalau ada Debat pusingan kedua baru dia menyebut fakta-fakta yang nyata (?). Itu baru ‘introduction’nya saja. Tahniah buat Datuk Shabery kerana keterbukaan hati dalam saling tukar menukar pendapat dengan DSAI. Debat malam tadi..’tiada yang menang ..tiada yang kalah’. Itu faktanya! Debat ini …adil dan saksama dijalankan. Tahniah kepada pihak penganjur.

    2. DSAI pula berhujah sambil memberikan fakta demi menyokong usulannya menurunkan harga minyak ketingkat harga yang tidak keterlaluan membebankan rakyat. DSAI memang pendebat bertaraf antara bangsa. Saya rasa dia tak gentar berdebat dengan calun presiden Amerika, Obama …saya rasa George Bush pun menjadi terkial-kial mencari idea baru bila berdebat dengan Anwar. DSAI telah berjaya menggarisi panduan ringkas yang perlu dipelajari dan dilakukan oleh setiap orang yang mahu melibatkan diri dalam hal sebarang debat…..”bertaraf professional, tenang, lemah lembut tapi tegas menyuarakan idea-idea bernas, berhujah sesuai dengan tajuk, tidak menyerang kewibawaan pribadi pihak lawan, ber visi, mengawal emosi, tidak cepat naik darah, idea yang diungkapkan disokong dengan nada suara yang menyakinkan, gerak tangan, badan, disertakan mimik muka yang sesuai ketika menyatakan sesuatu pendapat dalam debat dan sebagainya .”

  92. Mantap!!!

    Cuma tak mantapnya si shaberi tu jelah..kesian dia jd kambing hitam BN.Dia tak sedar ke? Program mcmni akan diteruskan ke lg? Konfem takde sape2 dah dlm BN berani ke depan dalam program debat ni..Kalau diteruskan pun sama je corak debatnya..cuma tau serang peribadi dan memfitnah. Sebelum ni kata nak jelaskan kesalahfahaman rakyat terhadap kerajaan sbb pembangkang ni suka buat cerita..Tapi, ternyata, shaberi dan pihaknyalah yg slalu buat cerita dan memutar belitkan fakta dan hak rakyat.

    Malu betul dpt pemimpin Malaysia yg sebegini..Hakikatnya, letak jelah jawatan sbg menteri shaberi oii..

  93. DSAI cakap penuh fakta dan pembentangan yang tersusun dan rapi. Mengetengahkan idea bagaimana minyak dapat diturunkan sebanyak RM0.50. Menangkis segala hujah (walaupun hanya bersifat peribadi) Shaberi.

    Bagi Shaberi, walaupun anda tidak dapat mengawal emosi dan perbahasan yang disertai (memang dah jangka pun), tapi pujian bagi pihak anda kerana BERANI untuk berdepan secara bersemuka di dalam program seperti ini. Tahniah Shaberi. Harap diadakan lagi sesi debat ini. Harap kali ni Pak Lah ngan Najib sanggup untuk berdebat sekali. Khairy….ada beran?

  94. Tahniah dan Syabas DSAI…manakala hampeh diucapkan kpd Strawberi..hujah yg dangkal…x intelek langsung…harap mulut berbuih air liur basi…x jawab soalan…bodoh sombong…plak tu…bila dh habis program diri kaku kat rostrum..DSAI with his humble came to him and shook hand.

    Lagi satu..balaci dia VC UUM pun x paham kaitan IPP dgn minyak…malu jer warga UUM …

    nampak noh kebodohan BN hantar pencacai nak lawan dengan tok guru debat DSAI yg hebat seantara dunia…klu x mcm tu x kan Univ.George Washington & John Hopkin Univ lantik dia jd prof or visiting lecturer..

    Apa2 pun tahniah buat DSAI atas hujah yg bijak,bernas dan praktikal…semoga membuka mata rakyat jelata..memberi harapan baru buat rakyat Msia…

    Vote for DSAI…our next PM…Insya Allah..

  95. Sha-biri-biri tu langsung tak da tokoh jadi menteri….jadi biri-biri bolehlah! Cakap macam tak sekolah…lain di tanya lain di jawab! Macam mana tak bodoh…pasal dia pun di pilih oleh ketuanya yang bangang!

    Allahuakbar! Semoga kita diselamtakan olehNYa daripa kebobrokan UMNO & sekutunya!

  96. tahniah dsai…dsai dah menang. shabery kalah tapi berita rtm lapor shabery dah menang….dah terang lagi bersuluh pun masih mau belit fakta…memang dasar BN putar fakta bukan perintah base on fakta. suka tipu rakyat.

  97. pada pandangan saya dsai telah berjaya menyampaikan mesej pada rakyat tentang langkah2 menurun harga minyak. dsai sejak dulu lagi memberi plan2 atau tindakan2 yg akan dilakukan oleh pakatan rakyat saya fikir itu semua mainan politik beliau. dulu dsai kata ada mp umno akan menyertai pakatan rakyat kita lihat bulan lepas dimana parti sapp dari sabah dengan lantang membawa usul tidak percaya pada PM, kita dengar lagi mesej dsai yg mengatakan akan membawa usul tidak percaya pada PM di dewan rakyat telah terbukti semalam di bentangkan di parlimen, kita lihat semalam dsai kata akan berdebat dgn shaberey berkenaan turun harga minyak sekali lagi dsai kota kan janji nya, orang cerita pasal minyak dia ni berbuih buih mulut nak hentam peribadi orang maka begini lah sikap MP BN mungkin rakyat tidak mahu ini berlaku sebagai pengundi BN malulah mempunyai men mcm ini malulah. semasa penghujung debat semalam dsai kata beliau akan bertanding dimasa yg terdekat ini sudah pasti beliau akan bertanding. dsai kata pada 16/9/08 pakatan rakyat akan mengambil alih kerajaan saya rasa kata-kata dsai memang benar bukan nya main-main seperti di putar belit oleh umno dan BN. kami mahu pemimpin seperti dsai yg menerajui Malaysia seorang yang berwawasan, seorang yang tahu tentang ekonomi, tahu mana arah nak dituju, bijak, bersih, diminati semua lapisan rakyat bukan nya seperti pak dolah dan mr c4 diajak berdebat takut nak keluar takut nak berdepan dengan kebenaran takut nak bercakap dengan rakyat. tidak mustahil kata-kata dsai berkenaan dgn pembunuhan model mongolia, rasuah kapal selam, jet sukoi, rosmah berada di tempat kejadian pembunuhan altantuya, tentang gani petail, musa, dr mahathir dan hakim semua nya benar kenapa BN diam? kenapa hal kes liwat di gempar gemburkan? saya seru rakyat Malaysia sedarlah baca dan lihat sendiri apa yang berlaku sekarang mari kita sama-sama tukar kan pemerintahan sekarang juga. saya mintak sangat-sangat pada dsai cuba siasat juga ketua menteri sarawak yang pernah menolong dr m ketika gawat dulu, di sarawak semua harta sarawak di kaut oleh keluarga KM sarawak. hasil minyak swak lansung tidak pernah kami rasa. sila siasat bagaimana penipuan dan sogokkan Bn semasa pilihanraya. kami mahu KM kami di bawa ke pemukaan keadilan.

  98. DSAI menanG Besar 21 – 0

    Hujah2 yang diberikan oleh DSAI amat kuat dia tidak mempamirkan keseluruhan
    Aura nya mungkin sekadar 13% itu pun tak termampu di tangkis oleh menteri penerangan…sampai berbuih2 mulut dia haha…

    Moga Allah Lorongkan Jalan Kebenaran dan KeADILan di Msia… walau mgkin dia akan ke sana di sini sana akan bangkit menyokong DSAI …..

  99. rasanya kita telah melihat watak yg memahami sifir ekonomi negara dgn watak yg hanya ingin meraih populariti. antara yg prihatin terhadap keperitan rakyat dgn yg hanya melepaskan batuk ditangga. rasanya ramai yg faham siapa yg lebih menepati skop debat mlm td. fakta ekonomi negara kita adalah perkara yg perlu dihebahkan kpd rakyat secara keseluruhan!

  100. AI done an excellent job. He provided all the idea’s with fact and top up 150% Malaysian confident level on logical of reducing OIL prize market in Malaysia. His credibility while handling the dabate with the power of government pressure really proven that he has the capability to manage Malaysia and replace the PM hot seat.
    Saberi failed 100%. He din’t concentrate on the debate issues but tried to provoke AI with grandmother stories with highly hoping that AI will lost his control and failed to handle the debate issues. Very sad of BN strategy to push AI out of Malaysia politic ring…….
    Now BN need to come out with their statement WHY THEY CAN”T REDUCE OIL PRIZE but at the same time more than 13 bilions been used to cevered CRONISM co?

  101. saya hanyalah seorg rakyat biasa yg menjadi penonton debat semlm. semasa saya menonton smlm, saya ketepikan segala isu2 yang berkaitan dgn kedua2 pendebat. saya tidak mahu menilai sebelum perdebatan berakhir. tetapi apa yang saya ingat dulu cikgu ada mengajar saya bagaiman utk menilai pemenang sesebuah perdebatan, faktor utamanya adalah semua soalan dijawab oleh pendebat dalam masa yg ditetapkan, dan juga beberapa faktor lain seperti penggayaan bahasa, etc.
    jadi bg saya perbezaan antara anwar & shabery, anwar – menjawab kesemua soalan dengan masa yg ditetapkan bersama fakta2, dan shabery – tidak berapa menjawab soalan yg diajukan & sering mengulangi perkara yg sama disamping menyerang peribadi lawannya.
    apa yg saya dapat simpulkan, anwar ke pentas perdebatan secara profesional, & shabery ke pentas dengan perasaan yg benci & marah. sebagai pendebat, shabery patut tahu bahawa beliau harus mengenepikan dulu segala hal2 yg beliau ‘tak puas ati’ sebelum berdebat. jika tdk, perasaan negatif ini akan mempengaruhi beliau.
    Itu sahajalah hanyalah komen dr seorg rakyat biasa.

  102. Saya rasa, rakyat juga akur dan faham dengan kesan kenaikan global. Namun rakyat juga berharap perlu ada kawalan supaya tidak membebankan mereka. Usah dibanding dengan Venezuela (antara negara paling popular tika debat), kerana negara kita ada kekuatan yang tersendiri.

  103. Bila dengar nak buat debat dengan DSAI je, belum buat debat lagi aku dah tau dah siapa pemenangnya… Manalah ada di kalangan menteri2 kita yang mampu nak beri fakta sepadat lagi bernas macam DSAI. Kalau bercakap dalam ceramah (bukan debat) bolehlah…. Itu pun bukan dia yang buat teks, bukan dia punya knowledge, personal assistant dia aje yang buat…. Kalau pa dia bagi maklumat salah pun, dia bukannya tau. Telan je mentah2. Hmmm kesian aku ada barisan pemimpin aku yang bodoh lagi dungu yang cukup yakin dapat memimpin negara.

    Tapi sebenarnya terselit dalam hati aku ni aku tetap RESPECT giler kat si shabery tu sebab berani mengcover PM dan TPM penakut tu dengan berdebat dengan DSAI. Kau sebenarnya penyelamat 2 pemimpin tertinggi negara tu daripada menonjolkan kebangangan mereka daripada ditonton oleh seluruh rakyat dan masyarakat antarabangsa. Aku rasa kita patut respect kat dia ni….. Sian dia memperdagangkan maruah diri demi pemimpinnya yang dia kasihi….. huhu….. kasihan. kasihan. Kasihan sungguhlah aku!!

  104. memang layaklah kalo kita nk bg DSAI terajui Malaysia..tdk syak lg..beliau memandang secara menyeluruh mcm mana nk ringankn beban rakyat..kaji fakta sepenuh2nya..bukan sekerat jalan jer..tahniahh!! kami generasi muda menyahut suara perubahan..menegakkan keadilan..memBERSIHkan kekalutan rakyat..TAKBIR!!!

  105. Daripada debat semalam, adalah sangat jelas kepada rakyat seperti saya, memahami beberapa perkara.

    satu : bukan semua ahli-ahli parlimen daripada BN betul-betul memahami dasar BN menaikkan harga minyak bahkan semua konsep atau perancangan yang dibentangkan oleh bos mereka. sangat jelas . itulah sebab menteri penerangan kita itu tidak dapat jawab soalan dengan betul, malah hanya hafalkan apa yang disediakan oleh bos atau unit mereka.

    Kedua : Mereka tidak tahu menengar atau tidak mahu menengar. Bila ditujukan soalan yang sesuai, wakil BN itu langsung tidak menjawab dengan tajuk yang ditujui. Ini jelas menunjukkan BN memang tidak mahu dengar apa yang rakyat suarakan.Mereka hanya pentingkan apa yang mereka mahu lakukan dan ME-munasabah-KAN kerja-kerja mereka.

    ketiga : BN memang tidak tahu mentadbir Negara dengan baik, mereka tidak mencari jalan yang betul-betul memanfaatkan rakyat. mereka hanya ikut jalan yang senang. mereka suka cari alasan, mereka suka buat “statement”, mereka ingat mereka sangat bijak dan tidak perlu nasihat daripada pakar-pakar.

    Ke empat : Semangat BN yang kukuh. Apa yang penting bagi mereka dalam BN adalah kepentingan parti BN. bukan rakyat yang diutamakan. Ini jelas ditunjukkan apabila ahli-ahli parlimen yang hadir pada debat ini mengatakan wakil mereka menbentangkan hujah yang bernas dan fakta yang dibentangkan oleh DSAI tidak, mereka langsung tidak mempertimbangkan kemungkinan penyelesaian yang dicadangkan oleh DSAI, ini adalah tidak wajah memandangkan mereka adalah wakil rakyat, dimana tanggungjawab mereka adalah mencari jalan untuk membantu rakyat menguruskan Negara.

    Nordin Kardi – telah menunjukkan tanda-tanya dalam hati saya betulkah dia seorang yang berkaliber dan bijaksana??? inilah sebab kenapa Universiti kita tidak di-senaraikan dalam tangga 100 yang teratas di dunia walaupun kita mempunyai pelajar-pelajar yang baik dan cerdik.

  106. Assalamualaikum saudara seperjuangan,
    Pandangan saya tentang debat antara Dato Seri Anwar Ibrahim dan shakery si budak mentah dari umno, amat memalukan seluruh negara yang menunjukkan sikap si syakery yg berfikiran sempit langsung tak paham apa tajuk debat dan soalan yang diajukan oleh Dato Seri Anwar Ibrahim kepadanya.Si syakery amat biadap dan menfitnah Dato Seri Anwar Ibrahim dengan melulu tanpa usul periksa.Ini mengambarkan pembohongan besar dan taktik kotor yang dimainkan oleh bn kepada rakyat untuk menutup segala kejahatannya yang kronik.bn amat bijak bersandiwara tetapi pada zahirnya ketandusan isu dan terpaksa memutar belitkan hal dan fakta yang sebenarnya.bn sudah tidak relevan dan tidak wajar disokong kerana mereka sudah lari dari landasan sebenar mereka.keburukkan kepimpinan bn amat ketara apabila mereka menyekat suara rakyat di parlimen,pehimpunan aman dan telah mempolitikkan seluruh media, badan-badan bebas demi untuk kepentingan politik mereka, kononnya itulah demokrasi yang berjaya diamalkan di negara ini.

  107. Assalamualaikum saudara seperjuangan
    Pandangan saya tentang debat antara Dato Seri Anwar Ibrahim dan shakery si budak mentah dari umno amat memalukan seluruh negara dengan sikap si shakery yang berfikiran sempit yang langsung tidak paham tajuk debat dan soalan daripada Dato Seri Anwar Ibrahim.Si Shakery amat biadap dan menfitnah Dato Seri Anwar Ibrahim secara melulu tanpa usul periksa.Ini menggambarkan pembohongan besar dan taktik kotor yang dimainkan oleh bn kepada rakyat untuk menutup segala kejahatannya yang sangat kronik. bn amat bijak bersandiwara tetapi pada zahirnya ketandusan isu dan terpaksa memutar belitkan hal dan fakta yang sebenarnya.bn sudah tidak relevan dan tidak wajar disokong kerana keburukkan bn amat ketara apabila menyekat suara rakyat di parlimen,perhimpunan aman dan mempolitikkan media,badan-badan bebas dan sebagainya hanya untuk kepentingan politik mereka sendiri.

  108. DSAI more focus on d debate & Sahbery more mindset on personal attack. Lepas tu Berita TV3 12 tghmlm, Datuk Shahrir + Datuk Raja (alah ex-manager team bola Perak) tu kata Shaberi baguih …… baguih kepala otak dia. Tu pasal la Pak Lah & Najib x berani debate dgn DSAI takut dimalukan. Camni klu klu BN masih pandang sblh mata & masih bodoh lagi walaupun telah disuluh jalan yg menuju kebaikan, alamat makin parah lah hidup rakyat M’sia. BN TUKARLAH MENTERI PENERANGAN klu x banyak membaca sampai Tun Razak dikatakan pengasas Petronas walhal Tengku Razaleigh yg patut dapat kredit. DATUK SHABERI PATUT KOTAKAN APA YANG DIKATAKAN ……. LETAK JAWATANLAH!!!!!!! Sy bukannya anti BN atau penyokong kuat PKR tapi menyampahkan Menteri2 yg Tak Pandai2 walaupun dilengkapi alat pandang dengar yg lengkap/ luas/ rajin/ walking library & macam2 lg.

  109. Inilah sebenarnya kebesaran Allah dalam menetukan yang benar. yang selama ini mendabek dada dengan kata-kata membela rakyat, kalau menterinya tidak cerdik bengap tidur lena macam Dolah Bedoi .. berhentilah dari terus menbohongi rakyat.

  110. nak termuntah, geli geleman aku nengok air liur dia melenja2 kuar tak henti2. Thats not all, SC is OUT OF TOPIC!!!!! He doesnt deserve to talk about economics of everyday life.

    SHAME ON YOU BN!!

  111. Sesungguhnya bleh dilihat yg shbiribiri ni mmg tak layak utk berdebat ngan DSAI. Kebodohannya jelas terpancar ngan kata2nya

  112. atas kapasiti apa pak lah memilih shabery ni jadi menteri penerangan….lain yang ditanya lain yang diterang…mhi pagi sebelum debat, sudah di hebohkan seantero negara supaya tidak menyerang peribadi lawan….tapi itu juga yang dilakukan…syabas DSAI sebab bersabar apabila diserang sedemikian rupa. Anda telah membuktikan bahawa anda pemimpin berjiwa besar bukan macam lawan anda yang sanggup melanggar etika hanya gara-gara kehabisan modal dek kerana hujahnya yg setaraf budak tak habis sekolah. Pulak tu yang paling aku kesian masa dia nak tepis hujah anwar sampai terkeluar-keluar air liur dicelah bibirnya…satu malaysia tengok….habis je debat buat statement “menegakkan benang yang basah”…akhbar pun sama …hampir kesemuanya mengatakan shabey ni yang menang bagus dan segala-galanya…komen orang umno pun sama berat sebelah….tapi tertarik ngan komen shahidan kassim yang cakap hujah shabey tak cukup kuat berbanding anwar…nah terbukti tu….kalau tanya ali rustam…..habislah…tak yah dengar pun tak apa….apa pun tahniah DSAI. Namamu mekar dihatiku……

  113. INILAH BUKTI SEORANG PEMIMPIN YANG BETUL-BETUL TEGUH PENDIRIAN. DSAI TELAH MEMBUKTIKAN BELIAU MEMPUNYAI KEIMANAN YANG MANTAP. TAK GOYANG WALAU DIPUKUL TAUFAN FITNAH YANG BERTUBI-TUBI…RENUNG AYAT SUCI INI… ” Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan. “Kami telah beriman, sedang mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.” (Al-Ankabut:2-3).

  114. Salam.
    Jangan la gelar Shah biri-biri…itukan nama ayah beliau.
    Ayah beliau tidak terlibat dengan debat.

    Selamat ke blog saya yg tiada kaitan dgn politik.
    Adakah satu JAMINAN bhwsanya sekiranya PKR dll naik, SEMUA YG TERLIBAT BERSIH 100%?

    Terima kasih.

  115. dsai has talent spt obama/bush ……….he has the talent to debate with big guns without fear / nervours at any time like kacang kanji or kacang bubur
    a incredible talent which BN monkeys should knows for years and years ago……………shouldn’t have thought of trying to debate with him. Anyways biri biri gave some trust to babi badawi recenttly after election on some forum ………….but not like this debate…………biri biri is the only one where BN had …….others ohh god couldn;t imagine……….akbar /kerismuddin………dam sheet ……..worst of all

  116. SEDARLAH WAHAI RAKYAT MALAYSIA…2 FAKTA YG PERLU DIRENUNGI BERSAMA…

    1. AKAN ADAKAH DEBAT TERBUKA SEPERTI YG BARU-BARU INI…ANDAI
    BN DALAM PRU 12 YG LALU, TIDAK MENGALAMI KEKALAHAN YG PALING
    TERUK DALAM SEJARAH TANAH MELAYU/MALAYSIA..

    2. AKAN ADAKAH DAKYAH BN CUBA BERMUZAKARAH DGN PAS, ANDAI MRK
    TIDAK MENGALAMI KEMEROSOTAN UNDI POPULAR MELAYU YG PALING TERUK DLM
    SEJARAH, MALAH HILANG 5 BUAH NEGERI DI SEMANANJUNG…NASIB PARTI
    BN SABAH/SARAWAK COVER..

  117. Hello kengkawan kat luar sana terutama di Permatang Pauh. Berikanlah sokongan kepada DSAI untuk kebaikan kita semua. Yakinilah akan kelebihannya dalam membela nasib rakyat terutama orangt macam kita ni – PETANI. DSAI mampu membawa perubahan kepada orang orang seperti kita. Selamat kepada semua

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s