Gaji Pengerusi SYABAS RM425 Ribu Sebulan

Salam semua…

Hampir terkejut saya bila membaca laporan akhbar Selangor tentang gaji pengerusi Syabas mencecah RM425000 Sebulan. Menurut Dr. Badrul Amin, Penerangan Negeri Selangor, mutu air di Selangor masih berada di tahap corot walaupun gaji pengerusinya mencecah ratusan ribu.

Pada saya dengan gaji sebanyak itu, pengerusi Syabas sepatutnya TIADA ALASAN untuk bekerja lebih kuat untuk memastikan kualiti air di Selangor berada di tahap yang lebih baik. Apalah gunanya gaji ratusan ribu jika kualiti air di Selangor masih berada di tahap corot. Lebih baik gaji sebanyak itu kita serahkan kepada fakir miskin yang lebih memerlukan daripada kita beri kepada orang yang gagal menjalankan tanggungjawab.

Inilah yang berlaku dalam pemerintahan kerajaan BN. “Yang Kaya Bertambah Kaya, Yang Miskin Papa Kedana”. hmm….

LAWAN TETAP LAWAN!!!!

Pengarang: Shamsul Iskandar

Ahli Parlimen Bukit Katil, Melaka Ketua Angkatan Muda KEADILAN (AMK), Parti KEADILAN Rakyat (PKR) Pengerusi KEADILAN Majlis Pimpinan Negeri Melaka Peguam, Yusof Rahmat & co, Ketua KeADILan Cabang Jasin, Melaka

15 thoughts on “Gaji Pengerusi SYABAS RM425 Ribu Sebulan”

  1. Ya lah. Jika dia beli rumah mewah dia akan dapat 7% diskaun. Apakah gaji PM? MB Selangor atau Menteri-Menteri? Perompak siang tak malu ini.

  2. tu la dia dok pertahan kan syabas betul2…sanggup nak saman kerajaan negeri…suruh org selangor bayar kenaikan tarif air..

  3. Betul-kah gaji saperiti itu? Kalau benar kali ini-lah pertama kali saya baca gaji satu bulan WOW..Lagi pun mana tanggungjawap nya..

    Saya sekarang hari-hari jadi miskin pula..sabagai sudah retire..Untok bayaran bulanan lestrik,astro,telephone cukai tanah..Dalam zaman mordern ini kita perlu hidup.Jangan-lah bagi kita minta sedeka di-jalan raya…Tolong kurankan gaji dan bagi pada orang miskin,orang sakit dan lain-lain lagi.

  4. Why does a CEO of public utility needs such a fat pay. He is running a non competative business. Any fool can run this business as there is no competition. This is a rip off. This money is buta money. What does he do to deserve such a fat pay.Even the president of U.S. does not get such pay. This people are not transparent.

  5. Air adalah ciptaan Allah SWT. Manusia tidak mampu menghasilkan air yang begitu banyak untuk kegunaan manusia di dunia ini. Tetapi, manusia pandai buat ‘duit’ dengan berniagakan air yang diperoleh PERCUMA daripada Allah SWT.
    Manusia memang bijak didunia yang fana ini. Tetapi ingat bahawa semuanya TIDAK kekal, nanti jawablah di akhirat kelak.
    Air adalah HAK asasi semua manusia.

    1. Betul la air Allah bagi Air percuma…..tapi nak bagi sampai air kat rumah tu percuma juga ke…???? Kalau dok cakap jer tak sampai pun air tuuuu…

  6. pelik tapi benar…jabatan bekalan air selangor dengan seluruh infra dan kakitangan yg sediada diserahkan bulat2 kepada syarikat air ini untuk buat keuntungan hanya dengan mengambil alih sistem pentadbiran..sehingga kini tiada sebarang bayaran balik /gantirugi kepada kerajaan selangor/pusat di atas pengambilan infra loji air dll..sistem rawatan air masih ditakuk lama guna sistem konvensional..walhal kualiti air mentah/sungai dalam keadaan tercemar teruk..kenapa syarikat air tidak mahu tukar sistem rawatan air yang lebih sofistikated bagi memastikan mutu air minuman yang dibekalkan bersih dan selamat kepada pengguna?kenapa NGOs yang berkaitan dengan pengguna hanya mendiamkan diri dalam hal ini?

  7. Saudara Shamsul,

    Sebagai Ketua AMK, lebih baik berwaspada bila menyebarkan maklumat. Pertama, apakah fakta yang mengatakan gaji Pengerusi SYABAS dan Puncak Niaga sebanyak itu? Kedua, apakah indikator yang mendakwa mutu air di Selangor paling corot?

    Shamsul tinggal di Selangor selama ini guna air bawah pengurusan mana? Saya tengok Shamsul tak pernah mengadu pun ada masalah air. Bila Dr Badrul Amin bersuara, barulah Shamsul (yang mahu dilihat hero) pun bersuara. Apa punya kredibiliti yang you ada?

    Kita mahu membela rakyat biar berdasarkan kepada pertimbangan yang adil. Saudara Shamsul, jangan ikut nafsu dan semangat membabi buta sahaja.

    Fikir sikit!

  8. Tmpg lalu..

    Ok apa gaji dia ratus ribu sebulan. Cuba tengok gaji CEO public bank, genting, kuok group tu brp?

    diakan melayu. Cukai dia bayar, zakat pun dia byr.

    Aiyaa..mau bantu rkyt pun susah. Dia kaya sebab dia usaha dr bwh. baca dulu sejarah hidup dia dan sejarah penubuhan syabas..

  9. Anak selangor, ini lah alasan retorik yg org Melayu suka guna, ‘Biorlah dia Kaya, org Melayu kita juga’
    Tapi cuba pikirkan, yg merana semua org Melayu rakyat selangor kena bayal bil air, kerana nak menyenangkan seorang melayu.

    kemudian nak bezakan dengan CEO bank pulak.. aloo ini busines air tak perlu kerja keras buat marketing maa, semua orang perlu air.. dah lah tu, prasarana dan loji semua ambil alih percuma aja dari JBA.. Bank kalau tak kerja keras buat marketing, gulung tikar lah beb…aduyai

  10. Pelik betul lah aku dgn org2 yg x brp nak bukak mata dan fanatik ni.. Dah kena tindas smpi mcm tu skali pun masih tido lg..

  11. gaji ceo genting paling tinggi di malaysia mengikut surat khabar the star rm 1.2 juta, diikut ceo cimb ratus ribu,,,,,,tak de pulak cita pasal ceo syabas..melayu memang suka kutuk melayu…hehe

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s