MCA Self Destruction !

KUALA LUMPUR: The MCA has sacked its deputy president Datuk Seri Dr Chua Soi Lek with immediate effect.
http://www.thestar.com.my

This followed the party’s presidential council decision last night to accept its disciplinary board’s recommendation that Dr Chua be sacked from the party.

MCA president Datuk Seri Ong Tee Keat said the council, which held the meeting for more than five hours, had made the decision with a heavy heart.

The party had given due consideration to the damage inflicted upon it by Dr Chua’s DVD sex scandal.

“This decision has been made in the best interest of the party,” Ong said, adding that the members of the council stood as one. “We shall collectively be responsible for this decision.”

“Out of respect to Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak as chairman of the Barisan Nasional, the president will explain the decision of the council to him,” he said.

Under the party constitution, Ong said Dr Chua was allowed to appeal to the party’s central committee within 14 days from the date he received notice of the council’s decision.

Ong did not take any question from the media.

Of the 22 member comprising the presidential council, vice-presidents Datuk Seri Dr Ng Yen Yen and Tan Kok Hong as well as treasurer-general Tan Sri Tee Hock Seng were absent.

Dr Chua, who attended the council meeting, left before it ended.

He told a press conference that he had received a copy of the disciplinary board’s recommendation.

“As a loyal party man, I have to abide by the decision of the disciplinary board and the presidential council,” he said.

Asked if he would appeal against the decision, Dr Chua said he had not thought about it.

Dr Chua said for those who loved MCA, the work had just begun.

“Today is not about Chua Soi Lek. Neither is it about Ong Tee Keat,” he said.

He also questioned the MCA’s direction and purpose.

Before Dr Chua entered the meeting room at the MCA headquarters here at 7.15pm, he said he had expected the worst.

The disciplinary board investigations came about following a complaint by Simpang Renggam MCA division chief Eng Cheng Guan, who found a copy of Chua’s DVD in his post box.

Eng later withdrew the complaint but the board went ahead with the inquiry because the presidential council had adopted the complaint.

The DVD first made an appearance in late 2007 which resulted in Dr Chua resigning as MCA vice-president and Labis MP on Jan 1 last year.

He was elected deputy president at the party AGM last October.

The disciplinary board members were Ng Cheng Kiat, Datuk Jimmy Low Boon Hong, Datuk Ng Soon Por, Lai Kuan Fook and Ng Chih Siang.

Note : It is apparent the diversion tactic is at work, manipulated by Ong Tee Keat who is now strongly implicated by the RM 10 million PKFZ scandal. MCA is going to implode ! Where is MACC ?

Pengkhianatan Mohammad Radzhi Salleh !

Pihak Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) menerima maklum bahawa Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan Lunas yang juga Exco Kerajaan Negeri Kedah, YB Mohammad Radzhi Salleh, ADUN daripada KEADILAN dan memegang portfolio Exco Pelancongan dan Pembangunan Masyarakat Serta Sumber Tenaga Manusia dalam kerajaan negeri Kedah telah mengumumkan pendiriannya pada sidang media di Kuala Lumpur, hari ini mengisytiharkan dirinya keluar parti dan menjadi ADUN Bebas.

Bagi pihak Parti Keadilan Rakyat Kedah kita amat kesal dengan sikap yang tidak bertanggungjawab ini. Telah menjadi satu kebiasaan apabila ada pilihanraya kecil, akan ada isu-isu lompat parti. Kita menjangkakan ini adalah sebahagian daripada tindakan yang dirancang oleh Barisan Nasional untuk memanipulasi isu menjelang pilihanraya kecil Permatang Pasir pada 25 Ogos nanti.

Prestasi lemah beliau dalam kerajaan negeri juga amat mengecewakan pimpinan parti, ini termasuklah tuntutan perbelanjaan beliau yang tidak munasabah, dan masalah perkahwinannya di Thailand yang kini sedang dalam proses di Mahkamah. Kami juga telah memberi amaran keras kepada beliau untuk membuat perubahan prestasi kerja beliau dan khidmatnya di kawasan, namum beliau tidak bersedia untuk melakukan perubahan yang membuatkan ia mengistiharkan keluar dari parti hari ini. Ekoran daripada itu juga Cabang Padang Serai telah digantung oleh Majlis Pimpinan Pusat (MPP) dan diambil-alih pengurusan dan pentadbirannya oleh Majlis Pimpinan Negeri sehingga mesyuarat agung cabang yang akan diadakan nanti. Keputusan ini dibuat pada mesyuarat MPP 26 Julai 2009 yang lalu.

Sehubungan dengan itu kepimpinan KEADILAN Kedah berdiri teguh mendokong dan menyokong kepimpinan YAB Datuk Seri Ust. Azizan bin Abd. Razak sebagai Menteri Besar dan selanjutnya mencadangkan kepada YAB Menteri Besar untuk memohon pekenan KDYMM Tuanku Sultan Kedah mengugurkan jawatan beliau sebagai Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri. Pimpinan Parti Keadilan Kedah juga dengan ini mendesak YB Radzi juga untuk meletak jawatan sebagai ADUN Lunas.

YB HJ AHMAD BIN KASIM
Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri
Parti Keadilan Rakyat Negeri Kedah

Arahan PM Najib dan tindakan Polis Di Raja Malaysia ZALIM !

Kenyataan Media
Angkatan Muda Keadilan Malaysia

1 Ogos 2009

Angkatan Muda Keadilan Malaysia mengecam sekeras-kerasnya tindakan ganas pihak polis menyerang, mengganasi dan menangkap rakyat Malaysia yang melaksanakan hak mereka untuk berhimpun secara aman di Kuala Lumpur hari ini, menuntut pemansuhan akta zalim ISA.

Angkatan Muda Keadilan Malaysia mengutuk tindakan ganas polis yang sama sekali tidak perlu. Ia adalah di luar batasan amalan demokrasi dan hak asasi rakyat Malaysia untuk menyerahkan memorandum ke bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong. Malah pihak polis tidak menghormati Baginda kerana temujanji untuk menyerahkan memorandum tersebut kepada wakil Baginda telah ditetapkan pada hari ini.

Keganasan hari ini yang menindas dan menekan suara rakyat Malaysia ternyata mendedahkan omongan kosong ‘1 Malaysia’ yang dilaung-laungkan oleh Perdana Menteri.

Angkatan Muda Keadilan Malaysia menggesa Dato’ Seri Najib Razak untuk membuktikan bahawa pentadbiran beliau bukan hanya berasaskan slogan-sloganan semata-mata dengan membuka ruang demokrasi dan bersuara kepada seluruh rakyat Malaysia.

Sebagai langkah pertama, hampir 500 orang rakyat yang ditahan hari ini ketika melaksanakan hak mereka yang dijamin oleh Perlembagaan, mesti segera dibebaskan. Ketua Polis Negara dan pegawai-pegawai utama polis yang mengarahkan keganasan hari ini, mencabul hak perlembagaan rakyat dan bertindak biadap terhadap Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong; perlu digantung tugas dan siasatan bebas dilaksanakan terhadap mereka.

Najib perlu bersedia membuktikan bahawa beliau berhasrat untuk benar-benar menjadi Perdana Menteri kepada semua rakyat Malaysia dengan segera mengambil langkah-langkah perlu untuk menentukan kehendak sebenar rakyat mengenai ISA dengan mengadakan pungutan suara (referendum) bebas.

Tatacara pengendalian pihak polis terhadap rakyat yang berhimpun mesti dikaji semula bagi memastikan mereka mengawal keselamatan dan bukan bertindak liar mengganasi rakyat. Sudah sampai masanya tindakan pemerintah memperalatkan polis untuk kepentingan sempit mereka dihentikan dan polis seharusnya menjaga keselamatan rakyat dan bukan mengganasi mereka.

Sekiranya Najib enggan melaksanakan perubahan-perubahan ini, ternyata beliau mengemukakan gagasan ‘1 Malaysia’ hanya sekadar untuk mengabui mata rakyat dan memperdayakan Malaysia bahawa kerajaan hari ini sudah berubah.

Shamsul Iskandar Mohd Akin
Ketua Angkatan Muda Keadilan Malaysia

Malaysian opposition to mount rally as Anwar trial opens

www.afp.com

KUALA LUMPUR, July 7, 2009 (AFP) – Malaysia’s opposition said it will mount a rally of thousands of black-clad supporters Wednesday outside the court where leader Anwar Ibrahim is to go on trial for sodomy.
Shamsul Iskandar Mohammad Akin, youth chief of Anwar’s Keadilan party, said he was aiming to gather 5,000 supporters for a march to the court complex, despite warnings from the government against creating a disturbance.

“We want to have a gathering to show our support for Anwar and to tell the world that these allegations made against him are false and baseless,” he told AFP Tuesday.

“The government is attacking him because they do not want to see his reform agenda for Malaysia to succeed,” he said.

Anwar, a former deputy premier who was sacked and jailed on separate sodomy and corruption charges a decade ago, has rejected the new allegations made by a former aide as a conspiracy to derail his plan to topple the government.

In 2004 the earlier sodomy conviction was overturned, allowing Anwar to go free after six years in jail and build an opposition alliance which won a third of parliamentary seats last year in an unprecedented performance.

“Many of the people who were responsible for what happened to Anwar in 1998 are still in power and are involved in this case and are carrying out their vendetta against him,” Shamsul said

Home Minister Hishammuddin Hussein has reportedly warned protesters not to create a disturbance at the Kuala Lumpur court complex where the trial will open on Wednesday.

“If they create chaos and go against the law (to) disrupt security and the judiciary, the authorities will certainly react,” he said according to news website Malaysiakini.

Police were tight-lipped on the number of personnel to be deployed at the court, and whether they would draft in the riot police and water cannon which have been deployed at other politically sensitive trials.

“As long as things are peaceful, there should be no issue,” deputy national police chief Ismail Omar told AFP.

“We are prepared for the situation,” he said, declining to elaborate on the size of the police presence.

However, other officials said police would begin deploying around the building before dawn on Wednesday, and that roadblocks would be set up around the complex.

Anwar’s first conviction triggered massive protests and complaints from home and abroad that the trial was politically motivated, after he reputedly fell out of favour with then-premier Mahathir Mohamad.

Pejabat Ketua AMK

Penubuhan Gerakan Rakyat Tolak Konspirasi Jahat Terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim (KEJAM)

Konspirasi Jahat Terhadap Anwar Ibrahim (KEJAM)
Konspirasi Jahat Terhadap Anwar Ibrahim (KEJAM)

Keputusan Mahkamah Rayuan untuk mengekalkan perbicaraan kes Datuk Seri Anwar Ibrahim di Mahkamah Tinggi secara jelas dan terang menggambarkan usaha berterusan Umno-BN untuk memastikan kemaraan rakyat di bawah Pakatan Rakyat terhalang.

Setelah pelbagai usaha jahat dan kotor untuk mengganggu gugat kestabilan Pakatan Rakyat menemui jalan buntu, maka klimaks kepada usaha ini terlihat melalui perbicaraan mahkamah ke atas konspirasi kedua yang dipalitkan ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Pembuktian bagaimana usaha terancang yang melibatkan Peguam Negara dan Ketua Polis Negara – ironinya keduanya adalah institusi besar di dalam perjalanan kes ini – sebermula konspirasi tahun 1998 dahulu, ditolak mentah oleh Mahkamah Rayuan.

Justeru hari ini, Angkatan Muda Keadilan Malaysia (AMK), secara rasminya melancarkan Gerakan Rakyat Tolak Konspirasi Jahat Terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim (KEJAM).

KEJAM tidak ditubuhkan semata-mata berasaskan sentimen politik, tetapi bersandarkan kepada fakta perundangan yang bersifat imperikal yang secara langsung membuktikan bahawa konspirasi kes liwat kedua ini adalah satu usaha politik kotor dan terdesak oleh Umno-BN.

Pembuktian demi pembuktian telahpun dikemuka dan diperoleh, namun perencanaan jahat ini kelihatan berupaya menghasilkan keputusan yang memenangkan mereka dengan kerjasama daripada institusi perundangan dan polis yang telahpun membuktikan profesionalisme yang mencurigakan sepanjang proses penyiasataan dan perbicaraan awal kes ini berjalan.

KEJAM akan menggerakkan usaha menyatakan solidariti ke atas Datuk Seri Anwar, dan akan menyebarluas fakta-fakta dan bukti-bukti alibi yang sekaligus membuktikan bahawa konspirasi ini tidak lain hanyalah satu usaha mengekang kemaraan rakyat yang semakin hari semakin menolak Umno-BN.

AMK yakin dan percaya bahawa usaha kotor ini akan menemui kegagalan di tangan rakyat, malah impaknya akan lebih memberi kesan kepada Umno-BN, selagi mana mereka terus dijangkiti sindrom penafian bahawa rakyat semakin muak dan jelak ke atas konspirasi jahat ini.

Rakyat semakin celik dengan kebenaran, dan rakyat akan terus jelek untuk menelan ‘operasi pembodohan’ yang dijalankan Umno-BN secara berterusan.

Shamsul Iskandar Mohd Akin
Ketua
Angkatan Muda Keadilan Malaysia

DSAI was unable to obtain a fair hearing in the corruption/abuse of power trial in 1998

1. In the corruption trial, Judge Augustine Paul allowed the prosecution to amend the charges such that DSAI was alleged to have abused his power to protect himself from “embarrassment” rather than “criminal action or proceedings” and refer to the “allegations” against him. The change in wording meant that the prosecution did not have to prove the truth of the allegations made by Ummi and Azizan.

2. Evidence, i.e. the mattress, was expunged from the court record and as a result the defense was not permitted to challenge the evidence. It should be noted that the government chemist had cautioned that the forensic evidence was not conclusive, “DNA should not be the sole foundation for finding a person guilty”.

3. Criminal Investigations officer Mohamad Rodwan Yusuf said he could not guarantee that the mattress had not been tampered with. No photographs were taken when it was seized and it was kept for four months before being sent for testing. Furthermore, police had no records of who had access to the mattress during that period.

4. Judge Augustine Paul ruled the defense of political conspiracy as irrelevant. In the 2001 Federal Court hearing of the appeal of lawyer Zainur Zakaria ‘s contempt of court case, the judges were manifestly displeased with this ruling and commented that the defense had the right to choose its line of defense as it saw fit, and was entitled to call witnesses as it deemed necessary without interference.

5. The defense team was harassed during the course of the trial; defense lawyer Zainur bin Zakaria was held in contempt of court and sentenced to three month imprisonment. This judgment was later overturned by the Federal Court with severe reprimand of the judge in June 2001, with one of the judges describing Judge Augustine Paul as “more like acting as counsel for the prosecution”.

6. Police officers searched the offices of another member of the defense team, Pawancheek Merican, on 3rd Dec 1998, on the pretext that documents were reported missing by DPP Azahar, who did not give the police reason to suspect the defense team.

To be continued…

Hadi kena bidas

Oleh Wan Jailani Razak, Anwar Hussin, Tuan Nazuri Tuan Ismail, Nazura Ngah dan Haspaizi Mohd Zain
bhnews@bharian.com.my

SHAH ALAM: Tindakan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mempertahankan saranannya mengenai pembentukan kerajaan perpaduan semalam, bukan saja dipertikaikan oleh DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR), malah pemimpin kanan parti itu sendiri.

Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa yang bertanding jawatan Timbalan Presiden dan jika menang akan bergandingan dengan Abdul Hadi, secara terbuka mempertikaikan kenyataan ketuanya itu kerana beranggapan ia tidak menguntungkan parti berkenaan.

Beliau menegaskan parti itu tidak boleh menjalin kerjasama dengan Umno seperti kerjasama yang dipraktikkan dengan PKR dan DAP kerana Pas tidak akan menjadi parti yang dominan dalam pakatan berkenaan, selain pemimpin Pas sudah tentu tidak akan menjadi Perdana Menteri.

Oleh itu, katanya, beliau tidak akan sesekali membenarkan Pas menjadi ‘kuda tunggangan’ Umno melalui kerajaan perpaduan, walaupun ia diilhamkan oleh parti itu.

“Saya juga bimbang pembahagian kerusi antara Pas dengan Umno kemungkinan tidak adil. Yang kita mahu adalah duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi,” katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian Muktamar Pas Ke-55 oleh Abdul Hadi, di sini semalam.

Husam berkata, jika kedudukan kerusi Pas dan Umno tidak sama rata, Pas mungkin tidak dapat memainkan sebarang peranan dalam kerajaan perpaduan.

Sebaliknya, beliau mahu Pas lebih menumpukan kerjasama dalam Pakatan Rakyat kerana mendakwa taraf semua parti dalam pakatan itu adalah sama rata.

“Namun, jika perbincangan mengadakan kerajaan perpaduan mahu dilaksanakan juga, lebih baik dilakukan selepas Pilihan Raya Umum Ke-13. Pas boleh memastikan kerusi kita benar-benar cukup untuk mengukuhkan kedudukan dalam kerajaan,” katanya.

Abdul Hadi pada sidang medianya selepas menyampaikan ucapan dasar pada muktamar itu semalam mempertahankan gesaannya supaya kerajaan perpaduan dibentuk bagi menyelesaikan masalah dalam negara secara menyeluruh.

Presiden Pas itu berkata, usaha itu menunjukkan yang Pas mengamalkan dasar terbuka selaras dengan prinsip demokrasi.

Sementara itu, Penasihat DAP, Lim Kit Siang, berkata cadangan pembentukan kerajaan perpaduan tidak pernah dibincangkan dalam mesyuarat pemimpin Pakatan Rakyat dan beliau hanya mengetahuinya menerusi laporan media.

“Saya tidak tahu apa sebenarnya yang diperkatakan oleh Abdul Hadi mengenai kerajaan perpaduan, tetapi terpaksa membuat komen demi kepentingan penyokong Pakatan Rakyat,” katanya dalam laman blognya.

Lim berkata, beliau diburu wartawan selepas perasmian muktamar semalam yang mahu mendapatkan komen berhubung kenyataan Abdul Hadi mempertahankan cadangan menubuhkan kerajaan perpaduan.

“Semua pemimpin mesti bersedia untuk berbincang dengan pemimpin lain berhubung apa saja isu yang membabitkan kepentingan ramai,” katanya.

Ketua Angkatan Muda PKR, Shamsul Iskandar, berkata idea kerajaan perpaduan bersama BN adalah idea politik yang terkebelakang dan tidak progresif.

“Pengalaman politik kompromi seumpamanya pernah berlaku pada 1978 antara Pas dan BN yang akhirnya tidak memperlihatkan sebarang manfaat. Justeru, idea ini sudah ditolak oleh pemimpin PKR.

“Cadangan bekerjasama oleh Ketua Pembangkang di Parlimen, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dengan kerajaan BN pula khusus untuk perkara untuk kepentingan rakyat, seperti masalah ekonomi negara dan tidak mengaitkan kerajaan perpaduan,” katanya.

Surat terbuka bapa Altantuya kepada PM Najib

Surat kepada PM Najib yang ditulis oleh Dr Shaariibuu Setev
Surat kepada PM Najib yang ditulis oleh Dr Shaariibuu Setev

To: Malaysian Prime Minister Mr. Tun Razak Najib,

I wish you good luck for your work; I heard you are appointed as Prime Minister of Malaysia.

However, we need to end all issues regarding the murder case of my daughter as soon as possible and in a short time because the people from two countries have been waiting for the case to be solved.

The relationship between two countries have suffered and there is improbable situation continuing due to a murder case of my daughter Altantuya.

It requires focusing the matter now on my two orphaned grandsons, sons of Altantuya – we need a solution to the civil suit I have filed – from YOU, Malaysian Government, and the police.

I would like to calm down my daughter’s spirit by conducting a funeral for her, which I have not done until all issues surrounding my daughter’s death is settle.

By:
Mongolian citizen
Dr Shaariibuu Setev.
05 May 2009

————————————————————————————————————————————————–
Susulan daripada pembunuhan misteri Altantuya, saya akan menulis surat kepada Arnaud Dubus, wartawan kanan surat khabar Liberation bertujuan menjemput beliau untuk memberikan pandangan berupa fakta-fakta penemuan beliau yang berkaitan dengan pembunuhan wanita Mongolia ini. Saya akan menghantar surat ini melalui kedutaan Perancis di Malaysia. Ada sesiapa yang boleh membantu saya menulis dalam bahasa baku French ?